Omien korkeakouluopintojeni alkutaipaleelta asti olin se ystävä, tuutori tai opiskelijakunnan hallituksen jäsen, jolta muut kysyivät neuvoa, sillä tieto löytyi minulta nopeammin kuin Intrasta tai Moodlesta. Tiedon imeminen kuin pesusieni on ominaisuus, joka on varmasti ohjannut minua työskentelemään viestinnän parissa.
Edessämme on sekä ylioppilaskunnan että korkeakouluyhteisön ensimmäinen syksy. Tiedon löytyminen on avainasemassa, jotta uudet opiskelijat kiinnittyvät yhteisöön ja pääsevät opinnoissaan alkuun, ja kesälomilta ja -töistä palaavat opiskelijat voivat orientoitua takaisin opiskeluun ja opiskelijaelämään. Koska yliopiston viestintäkanavat rakentuvat vielä kovaa vauhtia, meillä ylioppilaskunnassa on suuri vastuu tarjota tietoa, auttaa ja vastata kaikkiin kysymyksiin, joita meillä opiskelijoilla voi olla. Älä siis koskaan epäröi ottaa yhteyttä ylioppilaskuntaan, jos jokin askarruttaa tai on sinulle epäselvää! Tarjoamme paljon ajankohtaista tietoa nettisivuillamme, somekanavissamme ja uutiskirjeessämme, ja tietoa saa myös toimistolla työskenteleviltä TREYläisiltä – olemmehan me täällä opiskelijoita varten!
Tiedon puute ruokkii epävarmuutta, jota etenkin opintojen alussa voi opiskelijalla olla, kun kaikki on uutta ja ihmeellistä, mutta mahdollisesti myös vierasta ja pelottavaakin. Muistan itse hyvin omien opintojeni alun, ja sen kuinka tärkeää minulle oli, että pystyin tarkistamaan (ainakin kymmenen kertaa), että olen varmasti menossa oikeaan luokkaan oikeaan aikaan. Koin myös tärkeäksi sen, että minulla oli ympärilläni tuutoreita, ainejärjestöaktiiveja ja opiskelijakunnan edustajia, jotka tarjosivat minulle tietoa ja tukea tarvittaessa. Kasvoin jo opintojen alussa kaveriporukkani tietopankiksi, mutta se ei olisi tapahtunut ilman kattavaa orientaatiota ja tuutorointia sekä selkeitä viestintäkanavia, joista pystyin hakemaan ja omaksumaan tietoa hetkessä.
Ylioppilaskunta on paikka, jossa haluamme tarjota opiskelijoille kaiken mahdollisen tarvittavan tuen ja avun. Pyrin viestinnän asiantuntijana kehittämään TREYn viestintää koko ajan parempaan ja saavutettavampaan suuntaan, joten minuun voi olla yhteyksissä kysymysten lisäksi myös kehitysideoista!
Mikään ei toimi, jos viestintä ei toimi, ja siksi koko korkeakouluyhteisölle on elintärkeää, että mahdollisimman pian olisimme siinä tavoitetilassa, jossa viestintä palvelee yhteisöä ymmärrettävästi, vaivattomasti ja nopeasti joka päivä.
– Kirjoittaja on TREYn viestintäasiantuntija, TAMKin alumni ja innokas tiedonhakija
Tilaa TREYn uutiskirje täältä ja seuraa TREYtä somessa @treytampere!