TREYn Hyvä opettaja -palkinnon saajat julkistettiin!

Tampereen ylioppilaskunnan Hyvä opettaja -palkinto jaettiin eilen 10.4.2025 Tampereen yliopiston tukisäätiön ja Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiön järjestämässä palkitsemistilaisuudessa. Palkinto on meidän opiskelijoiden tapa kiittää opetushenkilökunnan tekemästä työstä. Palkinnot jaetaan opiskelijoiden ehdotusten perusteella. Ehdotuksia palkittavista saatiin 35 kappaletta, ja näiden joukosta palkinnon koordinoiva toimikunta esitti TREYn hallitukselle kolmea palkinnon saajaa. TREYn hallitus päätti palkittavista kokouksessaan 4.12.2024.

Vuoden 2024 Hyvä opettaja -palkinto myönnettiin seuraaville opetushenkilökunnan jäsenille:

  • Tuula Juvonen (Yhteiskuntatutkimus, Yhteiskuntatieteiden tiedekunta)
  • Ida Roivainen (Viestintätieteet, Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta)
  • Jarkko Isotalo (Tilastotiede, Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta)

Hyvät opettajat palkittiin 2000 euron stipendeillä, ja lisäksi opettajista teetettiin karikatyyri kampusten Hyvä opettaja -seinille.

Hyvä opettaja -tunnustuksella palkittu Jarkko Isotalo (Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta). Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Hyvä opettaja -tunnustuksella palkittu Ida Roivainen (Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta). Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto

TREYn varapuheenjohtajan Sanni Tyynismaan puheen palkitsemistilaisuudessa voi lukea alta.


Hyvä opettaja -palkitsemispuhe

TREYn varapuheenjohtaja Sanni Tyynismaa. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto

Arvon yliopistoyhteisö, hyvät juhlavieraat, onpa ilo juhlistaa tänään yhteisöämme kanssanne! 

Yksi yliopiston tehtävistä on tarjota Korkeinta opetusta. Opetusta, joka perustuu tutkimukseen ja kasvattaa opiskelijoista kriittisiä ajattelijoita sekä akateemisiin tehtäviin että yhteiskunnan palvelukseen. Opetusta, joka luo sivistystä ja yhteiskuntaa uudistavaa asiantuntijuutta työelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin. Opetusta, jonka aikana jokainen opiskelija käy läpi vähintään yhden elämän isoista nivelvaiheista ja mitä luultavimmin myös kriisivaiheita. Tässä tehtävässä jokainen opettaja on tärkeä: ei pelkästään tiedon tuottajana ja sen tarjoajana, vaan myös linkkinä yhteisöön, roolimallina ja ihmisenä toiselle.  

Yliopistot, kuten yliopistoyhteisömme jäsenetkin, navigoivat moninaisten vaatimusten ristitulessa, jatkuvasti muuttuvalla toimintakentällä. Ei ole helppoa huolehtia tästä korkeimmasta opetuksesta, eikä hyvää opetusta tai opettajaa pystytä määrittelemään yksiselitteisesti. Hyvän opettajan merkitys on kuitenkin selvä: hyvän opettajan vaikutus on syvällinen ja kauaskantoinen. Hyvä opettaja on korvaamaton ja ansaitsee kiitoksen. 

Me opiskelijat arvostamme opetuksen laatua, opetushenkilökunnan kiinnostusta kehittää opetusta ja koulutusta sekä opiskelijaystävällisyyden painottamista opetuksessa. Siksi Tampereen ylioppilaskunta jakaa vuosittain Hyvä opettaja -palkinnon kiitoksena erityisen hyvästä opetuksesta ja sen kehittämisestä. Palkintoa on jaettu Tampereen yliopistossa vuodesta 2020 alkaen, mutta sen juuret ovat syvällä: palkinto on ollut perinteenä molemmilla entisillä yliopistoilla ja entiset ylioppilaskunnat Tamy ja TTYY ovat olleet isossa roolissa palkinnon jakamisen järjestelyissä. Palkintoa jaetaankin yhteistyössä Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiön sekä Tampereen yliopiston tukisäätiö kanssa. 

Palkittaville opettajille kullekin myönnetään tukisäätiöiden ja ylioppilaskunnan 2000 euron arvoiset stipendit. Lisäksi palkittavat saavat illalliskortin TREYn vuosijuhlille ja karikatyyripiirroksen, joka ripustetaan myös yliopistolla Hyvä opettaja -seinälle. 

Palkinnonsaajia voivat ehdottaa sekä yksittäiset opiskelijat että TREYn yhdistysasemassa olevat järjestöt. TREY keräsi viime vuoden puolella ehdotuksia palkinnon saajiksi, ja saimmekin niitä 35 kappaletta. TREYn hallitus myöntää Hyvä opettaja -palkinnon kerran vuodessa kolmelle opettajalle. Palkinnon yleiset kriteerit ovat opetusmenetelmien ja välineiden moninaisuus, opetuksen saavutettavuus, opiskelijoiden motivointi ja vuorovaikutus opetustilanteissa. Lisäksi valintaan vaikuttaa vuosittain muuttuva erityiskriteerimme. Tällä kertaa se oli akateemiseen yhteisöön mukaan ottaminen.

Ensimmäinen palkinnonsaaja tulee Yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta. Tämän opettajan opetusta kuvattiin monipuoliseksi, ja aivan erityisesti opiskelijat arvostavat opetuksen vuorovaikutteista otetta: tunneilla hyödynnetään pienryhmäkeskusteluja ja tarjolla on runsaasti mahdollisuuksia kysyä kysymyksiä. Opettaja kommentoi opiskelijoiden tehtäviä kattavasti ja käyttää aikaa opiskelijoiden ohjaukseen. Esiin nousi myös se, miten opettaja tukee opiskelijoiden kriittisen ajattelun kehittymistä. Tällä opettajalla on aina laajasti lisämateriaaleja tarjolla, ja välillä hän jopa lainaa teoksia omasta kirjahyllystään! Lisäksi hän nostaa esiin akateemisia järjestöjä ja yhteisöjä, joihin opiskelija voi liittyä, ja on näin auttanut opiskelijoita myös verkostoitumaan! 

Ensimmäinen palkinto myönnetään Yhteiskuntatutkimuksen opettajalle Tuula Juvoselle. 

Toinen palkinnonsaaja tulee Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta. Tämän opettajan kohdalla korostui se, miten hän tukee opiskelijoita kiinnittymään akateemiseen yhteisöön. Hänen kerrotaan rohkaisevan opiskelijoita haastamaan itseään akateemisesti, sekä haastamaan myös häntä ja hänen sanomisiaan, diskursseja, ilmiöitä ja oletuksia. Hän korostaa toiminnassaan opiskelijoiden tasavertaisuutta tutkijoihin ja opettajiin yliopistoyhteisön jäseninä. Tämänkin opettajan opetusta kuvattiin monipuoliseksi: kursseilla hyödynnetään esimerkiksi ennakkomateriaaleja sekä pienryhmäkeskusteluja, ja opettaja sitoo tieteellisiä tekstejä konkreettisiin mediamaailman esimerkkeihin. Opettaja huomioi opiskelijoiden yksilölliset tarpeet ja saavutettavuuden, ja edistää moninaisuutta opiskelumateriaalien avulla. Ehdotuksen jättäjä kertoi, että tämän opettajan ansiosta monet opiskelijat kokevat akateemisen epävarmuutensa hälvenevän ja itsevarmuuden kasvavan. Tästä syystä hän onkin erinomainen kandidaatti Hyvä opettaja palkinnon saajaksi.  

Toinen Hyvä opettaja -palkinto myönnetään Viestintätieteiden opettajalle Iida Roivaiselle. 

Kolmas palkinnonsaaja tulee myös Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta. Tämän opettajan kerrotaan täyttävän palkinnon kriteerit erinomaisesti: hän hyödyntää moninaisia opetusmenetelmiä, tekee opetuksesta saavutettavaa ja motivoivaa sekä luo vuorovaikutteisen ja kannustavan oppimisilmapiirin. Tämän opettajan opetuksen ja ohjauksen kerrotaan olevan merkittävässä roolissa opiskelijoiden akateemisen identiteetin kehittymisessä. Hän kannustaa opiskelijoita kehittämään akateemisia taitojaan niin kursseillaan kuin laajemminkin yliopistoyhteisössä. Hänen kerrotaan myös tarjoavan opiskelijoille mahdollisuuksia syventää osaamista käytännön projekteissa ja monitieteisissä ympäristöissä. 

Kolmas Hyvä opettaja -palkinto myönnetään Tilastotieteen opettajalle Jarkko Isotalolle. 

Lämpimät onnittelut kaikille palkituille opettajille! Haluamme vielä kiittää teitä työstänne laadukkaan opetuksen ja kaikkien meidän opiskelijoiden hyväksi. Opetushenkilökunnan merkittävä panostus laadukkaan opetuksen ylläpitämiseksi on koko yhteisölle tärkeää ja me opiskelijat aiomme jatkossakin nostaa esille näitä opetustyön sankareita.