Jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole viestimässä siitä, kulkeeko tieto?

Viestintä on läsnä kaikessa opiskelijoiden eteen tehtävässä työssä, ja siksi olen viestintäsektorilla aitiopaikalla näkemässä, mitä kaikkea jännittävää TREYn toinen vuosi tuokaan tullessaan! Oli kyse sitten kevään tuutorihakujen julisteista, vaikuttamisesta yliopiston tietojärjestelmäuudistukseen, upouudesta TR3fest-tapahtumasta tai siitä, mikä eläin tänä vuonna on Järjestöstartin haalarimerkissä, olen todennäköisesti jossakin tekemisissä sen kanssa! Viestintä poikkileikkaa hauskalla tavalla niin vaikuttamistyötä, tapahtumien järjestämistä kuin yhteisömme rakentamista, eikä yksikään työpäiväni ole toisen kaltainen.

Vaikka päivittäin tulee vastattua sähköposteihin, tehtyä julkaisuja sosiaaliseen mediaan ja taiteiltua kaikenlaista pöytäkolmioista haalarimerkkeihin ja videoihin, on jokainen työpäivä silti ainutlaatuinen ja mukaansatempaava seikkailu. Olen siinä mielessä onnekas, että minua ei ole koskaan harmittanut aamulla herätä aikaisin lähteäkseni töihin, sillä olen tiennyt, että edessä oleva päivä tulee tarjoamaan minulle antoisaa työtä opiskelijoiden paremman huomisen eteen.

Yksi palkitsevimmista asioista tässä työssä on tuntea olevansa tarpeellinen: jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole viestimässä siitä, kulkeeko tieto? Arvokkaasta edunvalvontatyöstä tai hienosta tapahtumasta ei tiedä kukaan, jos niistä ei myös viestitä. On ilo olla jakamassa ylioppilaskunnan työn hedelmiä, mutta on myös palkitsevaa nähdä, kuinka kollegat käyttävät taidokkaasti viestintäperehdytyksessä saamiaan oppeja kertoakseen omasta työstään ja kädenjäljestään, sillä loppujen lopuksi viestintää tekevät aivan kaikki.

Palkitsevaa on ollut myös päästä itse näkemään, millaiseksi TREYn viestintä ja brändi ovat kasvaneet ajan saatossa – minulla on nimittäin ollut kunnia rakentaa niitä niiden ensiaskelista lähtien. Olen piirtänyt vanhojen ylioppilaskuntien nettisivujen sivurakenteita A3-papereille ja pohtinut silloisten hallitusten viestintävastaavien kanssa, millaiset niistä TREYn verkkosivuista nyt kannattaisi tehdä. Olen istunut vanhojen ylioppilaskuntien toimijoista koostuvan bränditiimin kanssa äänestämässä siitä, montako pilaria TREYn liikemerkissä tulisi lopulta olla. Olen ollut mukana kirjoittamassa jokaista TREYn viestintää ja brändiä ohjaavaa dokumenttia, ja mikä ilo se onkaan ollut tällaiselle dokumenttien tuottamista rakastavalle kirjoittajalle! Seuraavana aamuna TREYn brändin julkistamisesta olen ani varhain ripustanut upouutta brändilakanaa sateessa ja pimeässä Hervannan kampuksen parkkihallin seinälle nippusiteiden katkeillessa kylmyydessä, enkä olisi silti halunnut sinä hetkenä olla missään muualla. Olen myös kuumeisesti selvitellyt kissojen ja koirien kanssa, mihin kyseinen lakana katosi viime keväänä. Työ ylioppilaskunnan viestintäasiantuntijana on ollut jatkuvaa kasvamista, oppimista ja kokeilua, ja ennen kaikkea se on ollut ikimuistoista.