450 osallistujaa, 24 eri koulutusta, 500 tietokoneen tai muun laitteen ruutua ja 40 kouluttajaa ja teknistä sihteeriä. Muun muassa näistä aineksista syntyi tämän vuoden Järjestöstartti eli Tampereen ylioppilaskunnan koulutustapahtuma järjestötoimijoille, joka järjestettiin tämän viikon keskiviikkona. Tapahtuma toteutettiin pandemiatilanteen vuoksi etänä, mikä oli allekirjoittaneelle hyvin mielenkiintoinen kokemus, sillä pääsin järjestämään ensimmäistä kertaa suurta etätilaisuutta.
Järjestöstartti on tapahtumana erittäin tärkeä etenkin kolmesta syystä. Ensinnäkin se tarjoaa ylioppilaskunnalle mahdollisuuden jakaa tietoa ja hyviä käytänteitä niille sadalleviidellekymmenelle järjestölle, jotka ylioppilaskunnan piirissä toimivat. Tapahtuma on tällä hetkellä ainoa, joka tavoittaa laajasti kaikkien järjestöjen hallituksen jäsenet. Tällä kertaa koulutuksia järjestettiin niin tarkasti tiettyihin vastuualueisiin liittyvistä teemoista kuin syventävistä ja soveltavista järjestötoiminnan osa-alueista.
Toinen tärkeä funktio tapahtumalla on sen rooli sillanrakentajana ja yhteyden luojana järjestöjen ja ylioppilaskunnan välillä. Tapahtuman työpajoissa meidän on verrattain vaivattomasti mahdollista kuulla, mitkä asiat järjestöissä toimivat hyvin ja luistavat itsestään ja missä asioissa voisimme puolestaan tarjota järjestöille enemmän tukea ja työkaluja.
Kolmanneksi tapahtumassa järjestötoimijat pääsevät tapaamaan toisiaan, mitä monet osallistujat arvostavat. Uusiin ihmisiin tutustuminen ja vertaistuki ovat erittäin tärkeitä asioita, sillä tapahtumassa tutustuu usein samaa pestiä hoitaviin hallituksen jäseniin tai toimihenkilöihin muista järjestöistä. Tämän lisäksi osallistujat opettavat myös toisilleen paljon jakamalla kokemuksia ja hyviä käytäntöjä omasta järjestöstään ja jokainen työpajan osallistuja onkin erittäin tärkeä tapahtuman onnistumisen kannalta.
Järjestöstartti on vain osa ylioppilaskunnan järjestöille tarjoamaa koulutusta ja tukea. Järjestämme säännöllisesti koulutuksia ja tapaamisia eri vastuualueille sekä ylläpidämme materiaalipankkia, johon on koottu järjestöille hyödyllistä materiaalia. Meiltä saa myös aina pyytää apua ja koulutuksia, autamme mielellämme! Tämän lisäksi vuoden 2021 toimintasuunnitelmassa pureudumme näihin teemoihin toden teolla toimintasuunnitelmaprojektissa TREY <3 Järjestöt, jossa tarkoituksena on luoda TREYn oma yhdistystoiminnan opas sekä kehittää järjestökoulutuksia.
Tapahtuman järjestäminen oli suuri ponnistus ja siksi haluankin lopuksi kiittää kaikkia osallistujia, kouluttajia ja teknisiä sihteereitä onnistuneesta ja mahtavasta tapahtumasta. Tämän lisäksi erityiskiitoksen ansaitsee tapahtuman järjestäjätiimi, jonka kesken pohdimme elokuusta 2020 lähtien, miten vuoden 2021 Järjestöstartista tulisi mahdollisimman timanttinen ja mitkä koulutukset parhaimmalla mahdollisella tavalla hyödyttäisivät järjestöjä sekä kävimme tiukkaa debattia siitä, mikä eläin tänä vuonna komeilisi tapahtuman haalarimerkissä. Kiitos siis Lauri, Salla-Mari, Iiris, Julius, Mari ja Saana.